duminică, 30 septembrie 2012

România văzută de mine (5) - Amintiri de la Sărbătoarea Castanelor


În aceste zile se desfășoară la Baia Mare cea de a XX-a ediție a celui mai mare festival din nordul României: Sărbătoarea Castanelor. Fiind o ediție aniversară, sărbătoarea a durat mai mult ca în anii trecuți, aceasta desfășurându-se în perioada 24-30 septembrie 2012. Programul complet al manifestărilor se poate consulta aici. Evenimentul se desfășoară în paralel cu o altă manifestare tradițională Toamna Băimăreană



A devenit o modă în anii de  după Revoluție ca marile orașe să inițieze și să organizeze astfel de sărbători populare, cunoscută fiind nevoia de distracție a românilor. Fiecare loc, fiecare oraș, tinde să-și asocieze numele cu un festival, cu o sărbătoare sau cu un eveniment care să ajute la promovarea sa turistică. Din acest punct de vedere, municipiul Baia Mare este asociat cu Sărbătoarea Castanelor.  Totul a început în anul 1993 când primarul de atunci al orașului, Cristian Anghel a dorit ca prin organizarea acestui eveniment, Baia Mare să-și recâștige statutul de oraș cu potențial turistic – pierdut datorită poluării excesive a mediului de către industia de aici.

De ce Sărbătoarea Castanelor? În vecinătatea orașului Baia Mare există o rezervație de castan comestibil  (Castanea Sativa) pe o suprafață de 500 ha, fiind cea mai nordică zonă din țară în care crește acest arbore. La începutul toamnei, toate orașele din Ardeal (dar cred că situația este similară și în restul țării) sunt invadate de comercianți stradali care vând delicioasele castane fierte ori prăjite.

În fiecare an, Sărbătoarea Castanelor atrage mii de turiști din județele limitrofe Maramureșului dar și din străinătate. Pentru cei mai mulți, sărbătoarea este sinonimă cu distracția, cu buna dispoziție – la aceasta contribuind zecile sau chiar sutele de terase și tarabe care vând de toate, de la clasicii mici și bere la jucării, chinezării, vechituri sau obiecte de artizanat. Desigur nu lipsesc tarabele care vând en gros sau en detail castane comestibile. Dar dincolo de bâlciul inevitabil unei sărbători populare, Sărbătoarea Castanelor a reușit în fiecare an să aducă concerte de muzică pop, folk-rock sau populară susținute de artiști de top. De asemenea, se organizează diverse evenimente culturale, lansări de carte, expoziții sau deja tradiționala Expo Flora, care este mai veche cu 6 ani decât Sărbătoarea castanelor.

Nu am reușit să ajung la ediția din acest an, deși distanța Zalău-Baia Mare este una rezonabilă care se parcurge în mai puțin de două ore. Mi-am adus însă aminte cu nostalgie de edițiile din anii 2007 și 2008 la care am participat.

În anul 2007 am plecat să vedem și să încurajăm încercarea celor din Baia Mare de a intra în Cartea Recordurilor cu cel mai mare gulaș din lume. Era o provocare uriașă, vroiam să trăim și noi pe viu evenimentul. Gulașul uriaș cântărea 7,3 tone și la el au muncit peste 170 de voluntari. Vasul avea peste 3 metri în diametru, iar cei care învârteau în gulaș avea linguri uriașe, ca niște vâsle. Au fost realizate peste 21.000 de porții de mâncare, toți cei prezenți putând gusta din gulaș. Am servit și noi câte o porție, ca la final să constatăm că nu mai avem unde pune deșeurile. Toate coșurile de gunoi erau pline. Efectul? Toată lumea lăsa resturile și farfuria de unică folosință pe unde apuca. Omologarea recordului merită însă și acest inconvenient. 

Cel mai mare gulaș din lume - Cartea Recordurilor

”dezastrul” de după...
 Tot în 2007 am vizitat și celebra expoziție Expo Flora. Carul alegoric reprezentând toamna, ne-a plăcut foarte mult.


car alegoric îmbrăcat în flori


Anul următor, în 2008 hotărâsem să evadăm un week-end și să participăm la eveniment. Pentru cazare am ales o pensiune situată la 10 km de Baia Mare, pe malul lacului Firiza: Complexul Căprioara

Complexul Căprioara


Cadrul natural în care este situat complexul, facilitățile oferite, prețurile rezonabile au făcut ca șederea noastră aici să fie plăcută. Ne-am rezervat câteva ore pentru a vizita lacul și împrejurimile. Îmi amintesc cu plăcere de pisica care umbla după noi și care la un moment dat s-a cățărat într-un copac, nemaivrând să se dea jos de acolo.

lacul Firiza - Maramureș


vedere asupra Lacului Firiza


pisică admirând de la înălțime lacul Firiza

Ce am văzut în 2008 la Sărbătoarea Castanelor? În primul rând am evitat aglomerația și bâlciul, căutând în schimb evenimente culturale sau muzicale. Într-una din seri am asistat pe stadion la un superb concert de muzică folk. Am avut ocazia să ascult piese îndrăgite din repertoriul unor soliști consacrați: Tatiana Stepa, Vasile Șeicaru sau Ducu Bertzi. În seara următoare, pe scenă au urcat băieții de la 3 Sud Est, stadionul devenind neîncăpător.

Tatiana Stepa în concert

Vasile Șeicaru - o legendă vie a muzicii folk

Ducu Bertzi - ”hai, hai, di haidi, hai”
Apoi am vizitat expoziția de flori amenajată în sălile Casei de Cultură. Este din punctul meu de vedere una dintre cele mai reușite expoziții florale din țară, organizatorii dându-și toată silința ca exponatele să fie pe măsură. Am admirat flori specifice toamnei, aranjamente florale, mobilier de grădină. Există două zone: una exterioară în care comercianții de flori își expun marfa și una interioară, care se poate vizita contra unui bilet ce costă 3 lei. 

aranjamente florale la Expo Flora







Aranjamentele florale realizate de firme specializate din Baia Mare dar și din țară sunt minunate. Afară am admirat două superbe care alegorice, după modelul celor care defilează în fiecare an la Debrecen de Carnavalul Florilor . Sunt redate din mii de flori aspecte rurale. Este imitată o poartă maramureșană, simbol al zonei. 

car alegoric - meșteșuguri tradiționale maramureșene

Poartă maramureșeană - realizată din flori



Turnul lui Ștefan realizat din flori

stema municipiului Baia Mare
Mulțimea de turiști nu se mai satură să le fotografieze, rar iți este dat să vezi ceva atât de frumos. Am mai admirat și zona dedicată amenajării unei grădini. Porțile și gardul de fier forjat îmi place în mod deosebit.




Fără îndoială, Sărbătoarea Castanelor care se organizează în fiecare toamnă la Baia Mare, este un eveniment important pe agenda culturală a orașului. Sunt convins că și ediția aniversară din acest an a fost una reușită. Abia aștept să-i întreb pe prietenii mei care au participat la eveniment, cum a fost.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...