marți, 18 decembrie 2012

România văzută de mine (9) - TrainFest 2012 Cluj-Napoca


Cui nu-i plac trenurile? Pentru copii ele sunt ceva special, exotic, ceva ce nu văd în fiecare zi. Pentru adulți acestea trezesc amintiri mai mult sau mai puțin plăcute, dar cu siguranță nostalgice. Pentru unii adulți, trenurile devin o pasiune și orice pasiune se materializează în ceva. De exemplu, știați că sunt adulți care colecționează trenuri? Nu din acelea adevărate, căci ar fi greu de colecționat, ci trenulețe de jucărie, trenulețe sub formă de machete.

Zilele trecute s-a desfășurat la Cluj-Napoca, unde altundeva decât în gară, o interesantă expoziție de machete de trenuri. Timp de 3 zile, în perioada 14-16 decembrie 2012, în două încăperi de la etajul gării clujene, au circulat trenuri în miniatură. Dacă în prima zi, machetele au reprezentat trenuri din  perioada 1850-1950 iar în cea de a doua zi machete din anii 1950-1990, ultima zi a fost dedicată trenurilor moderne, din perioada 1990-2012.



Evenimentul numit Trainfest 2012 a ajuns la ediția a V-a și este organizat de Trainsylvania Railway Club și Primăria Cluj-Napoca. Locația aleasă nu este deloc întâmplătoare, gara centrală din Cluj-Napoca este ea însăși un monument de arhitectură. Gara are o vechime considerabilă fiind inaugurată la 7 septembrie 1870, fiind construită de firma engleză Warring după planurile lui Karl von Gega. La data inaugurării sale, Clujul făcea parte din Austro-Ungaria, construcția gării fiind finanțată de Societatea Căilor Ferate din Ungaria de Est. Pe fațada gării sunt trecuți doi ani: 1902 și 1959, probabil sunt anii în care gara a fost renovată. O enigmă rămâne prezența unor însemne masonice pe un perete lateral al gării.

Gara din Cluj-Napoca


sus deasupra ferestrei din stânga sunt însemne masonice

placă comemorativă pe fațada gării din Cluj-Napoca

Gara din Cluj-Napoca, interior




Expoziția TrainFest, a constat în amenajarea unei diorame (suport pentru machete) ce se înșiră în două săli ale gării, pe care sunt reproduse cu fidelitate la scara 1:87 o întreagă infrastructură feroviară: șine de cale ferată, gări, halte, macazuri, bariere de trecere la nivel, tunele, viaducte și evident trenuri. Evenimentul, cel mai mare din țară și al V-lea organizat la Cluj-Napoca a adunat 24 de modeliști, colecționari de modele feroviare din mai multe cluburi de profil din țară. Biletul de intrare a avut un preț rezonabil de 5 lei pentru adulți și 2 lei pentru copii. 

Vizitatorii au avut vârste diferite, de la adulți iubitori de machete feroviare, la bunici cu nepoți sau copii pentru care trenurile sau machetele reprezintă o atracție. Toți cei care au vizitat expoziția, au primit la intrare pe lângă bilet și un calendar de buzunar, o carte de vizită cu datele de contact ale firmei care comercializează trenulețe, un pliant de promovare a tronsonului de cale ferată Oravița – Anina dar și ”bilete adevărate” din acelea de carton cum erau pe vremuri. Și ca o introducere în atmosfera evenimentului, un domn cu chipiu de ceferist ne-a compostat biletele.

Bilete de intrare la eveniment
În prima încăpere era o parte din dioramă. Un domn trecut de prima tinerețe ”se juca” cu o garnitură de tren sub privirile curioșilor adunați acolo. Erau mai multe garnituri de tren, unul de marfă cu vagoane de cereale, un tren modern gen ”săgeata albastră” și un altul cu o locomotivă neagră, veche. Dacă te uitai cu atenție observai acuratețea cu care erau redate toate detaliile: gară cu peroane și oameni așteptând trenul, construcții conexe de genul magaziilor, depourilor, stațiilor de alimentare, fabrică/depozit de cherestea etc. Infrastructura feroviară era redată cu fidelitate, existau chiar șine depozitate pe lângă calea ferată, care dispunea inclusiv de mijloace de semnalizare. Atracția principală o constituia însă garniturile de tren care circulau de-a lungul dioramei. Trecerea dintr-o cameră în alta se făcea printr-un tunel atât de bine realizat încât aveai impresia că este real. Doar dimensiunea lui te făcea să te trezești la realitate.


o gară în miniatură



depozit de cherestea

intrarea în tunel
În cea de a doua încăpere, diorama continuă cu un traseu feroviar la fel de spectaculos. Aici, machetele sunt și mai complexe. Gările, haltele, magaziile și celelalte clădiri sunt foarte realiste. Viaductul este deosebit de bine realizat, cele mai mici detalii sunt redate cu fidelitate. La un moment dat, două garnituri de tren, una de marfă și una de călători trec în viteză din sensuri opuse. Vizitatorii sunt încântați de spectacolul oferit. Un tren de persoane ”intercity” este garat pe un peron. Sunt redate cu fidelitate lampadarele, băncile, pasagerii. Pe o linie secundară este ”tras pe dreapta” un tren de persoane supraetajat, ca acelea ce încă mai circulă pe unele rute.


tren modern gen ”săgeata albastră”


tren de persoane garat în stație



un personal ce intră în gară



Îmi place la această expoziție modul în care sunt redate în cele mai mici detalii elementele de infrastructură feroviară. De asemenea zonele montane sau de câmpie sunt redate cu acuratețe. Copaci, viaducte, stânci, cursuri de apă, chiar și animale, toate sunt foarte aproape de realitate. Decorul este completat cu mașini de epocă care așteaptă la câte o trecere de nivel sau care sunt parcate în gări.


tren de persoane supraetajat

locomotivă ”made in România”





viaduct


mașini așteptând la trecerea de nivel cu calea ferată



tren de marfă intrând în tunel
Pe lângă expoziția de machete feroviare, vizitatorii au putut urmări o prezentare a tronsonului de cale ferată Oravița-Anina, unul dintre cele mai spectaculoase din țară, dar care este declarat nerentabil de către conducerea CFR. Linia de cale ferată ce leagă Oravița de Anina a fost construită acum 150 de ani, în 1863 și din spusele organizatorilor, nu este cu nimic mai prejos decât suratele ei din Austria și Elveția. Tronsonul are 33,4 km lungime și conține 14 tuneluri și 10 viaducte. Ca să promoveze acest tronson, amenințat cu închiderea din cauza nerentabilității acestuia, organizatorii de la Trainsylvania Railway Club și-au propus să cumpere câte un bilet de tren pe ruta respectivă pentru fiecare vizitator TrainFest.

De asemenea, expoziția de legitimații de călătorie de epocă este una inedită. Se pot admira diverse tipuri de legitimații de călătorie. Cea mai veche este din 1901 și a aparținut fostului prefect de Sălaj dr. Kaizler Gyorgy. Sunt și altele din 1934-1950.







Organizatorii evenimentului merită pe deplin felicitați pentru ceea ce au realizat. Sunt convins că în cele trei zile în care expoziția a fost deschisă publicului larg, sute de vizitatori i-au trecut pragul. Toți au putut vedea ce se poate realiza cu multă pasiune și pricepere. Aștept cu interes viitoarea expoziție.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...