marți, 23 iulie 2013

Reflexii - experiment fotografic

Aspectul urban al centrului Municipiului Zalău, nu întrunește sufragiile tuturor cetățenilor. Sunt voci, din ce în ce mai puternice, care denunță intervenția brutală în peisajul arhitectural al orașului, realizată în anii postdecembriști. Des incriminată este actuala clădire a Finanțelor, un mastodont de beton și sticlă care prin amplasare și înălțime obturează privirea spre cele două biserici maghiare, Biserica Romano-Catolică și Biserica reformată. Alte voci, susțin din contră, că această clădire a finanțelor este expresia modernismului în arhitectura orașului. Nu am să insist pe aceste aspecte, nu acesta este scopul articolului de față, deși o analiză făcută de experți ar fi pertinentă.




Vrând la un moment dat să surprind în fotografii, imagini ale centrului orașului, m-am ”lovit” de această clădire a finanțelor, care stătea în fața aparatului de fotografiat. În geamurile ei murdare, se reflecta însă, turla Bisericii Reformate. A fost o primă poză, care postată pe grupul de facebook ”Amintiri despre Zalău”, a generat discuții și polemici aprinse. Mi-am propus atunci, să încerc să surprind imagini ale orașului reflectate în Clădirea Finanțelor și în fațada de sticlă a magazinului universal ”Silvania”.

Nu am pretenția că am realizat cele mai bune fotografii. Tehnica folosită m-a ajutat până la un punct. Însă, cred că acest prim demers, de a arăta orașul altfel, este, cel puțin interesant. Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult, este faptul că cele două fațade de sticlă, nu reflectă exact imaginile, ci le distorsionează, sau chiar le amplifică, depinde de unghiul din care le privești.

Așadar, iată ce a rezultat în urma acestui experiment. Îi îndemn pe fotografii profesioniști, să încerce și ei să surprindă orașul reflectat de cele două clădiri. Sunt convins că ar rezulta fotografii superbe și, de ce nu, ar putea sta la baza unei expoziții. 

În funcție de unghiul din care privești și de suprafața de reflexie (Clădirea Finanțelor, Magazinul ”Silvania” sau sediul BCR) poți surprinde diverse clădiri: Direcția de Cultură, Biserca Reformată, Biserica Romano-Catolică, Primăria, cele două clădiri incriminate, sau chiar Biserica Greco-Catolică respectiv Biserica Ortodoxă de pe strada Florilor. Vizionare plăcută!


  • Clădirea Direcției de Cultură






  • Biserica Reformată






  • Biserica Romano-Catolică








  • Clădirea Finanțelor și Magazinul ”Silvania”







  • Alte clădiri























6 comentarii:

  1. Acum mi-am amintit ca am mai vazut ideea aceasta de poze pe contul de facebook "Zalau All Around". Inca odata superbe toate pozele! Felicitari!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Accept ca ideea si pozele sunt interesante. Imi plac, e un bun punct de vedere. Din pacate cele trei cladiri mentionate "distorsionează, sau chiar le amplifică" hidosenia care nu se potrivesc deloc in arhitectura din centrul orasului. Probabil in alta zona as vedea cu placere si aceste cladiri moderne.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru aprecieri. Chiar asta este ideea acestui "experiment" - daca se poate numi asa. Am vrut sa arat ca aceste cladiri de sticla (Cladirea finantelor, fatada magazinului "Silvania" , chiar si BCR-ul) reflecta distorsionat cladirile istorice din jur.

      Ștergere
  3. Foarte frumoas pozele! In opinia mea, atat cladirea finantelor cat si sediul BCR au cam distrus din aspectul centrului orasului, nu cred ca erau necesare.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...