miercuri, 19 noiembrie 2014

Mirel Magop, veșnicul călător

Tuturor cred că ne place să călătorim, să descoperim locuri noi, să ne minunăm de frumusețile naturii. Însă cei mai mulți dintre noi au anumite standarde când vine vorba de călătorii, mulți preferă comoditatea dată de un mijloc de transport rapid și sigur. Unora însă le place drumeția, le place să bată la pas un oraș sau o anumită zonă turistică. Foarte puțini sunt acei care călătoresc...pe jos. Printre ei și românul Mirel Magop despre care blogul Foto-Travel a scris în urmă cu ceva vreme.





Nu credeam însă că voi avea șansa să-l cunosc personal pe Mirel Magop. Ne știam de ceva vreme prin intermediul rețelelor de socializare, i-am urmărit aventurile și am publicat un interviu cu el. M-a surprins însă în urmă cu câteva săptămâni când m-a abordat pe facebook și mi-a spus că vine la Zalău. M-am bucurat ca un copil, îmi doream de mult să-i strâng mâna și să stau cu el la o poveste despre călătoriile sale. L-am întrebat direct ”vii pe jos”? Am fost din nou uimit când am auzit că vine cu bicicleta de la Cluj. Cum adică, globetrotter-ul Mirel Magop vine cu bicicleta? Nu mai merge pe jos? M-a lămurit, se antrenează pentru ceea ce probabil va fi aventura vieții lui: turul lumii pe bicicletă!

Întâmplarea fericită face să vină la Zalău exact în ziua în care, la școala mea - Colegiul Tehnic ”Alesandru Papiu Ilarian” Zalău - organizăm un eveniment frumos, rezultat tot din pasiunea mea pentru călătorii, fotografii și...Turcia: seară culturală turcească dedicată Zilei Republicii Turcia (29 octombrie). Numai bine, mi-am spus, Mirel ne va împărtăși din experiența lui inedită, aceea de a traversa Turcia pe jos.

L-am așteptat pe Mirel Magop la intrarea în oraș. L-am recunoscut din prima. Nici nu puteai să nu-l recunoști, arăta exact ca un călător, cu bicicleta doldora de bagaje. L-am însoțit la locul de cazare și am avut ocazia să-l cunosc mai bine. Dacă la începutul verii, atunci când am scris prima dată despre el, puteam doar să mi-l închipui, de data aceasta stăteam face-to-face la o poveste. Vă rog să mă credeți că omul acesta este fascinant. Este cult, citit, umblat dar înainte de orice modest. O modestie aparte, nedisimulată, care răzbate din tot ceea ce spune.

Am vrut să aflu mai multe despre el, despre pasiunea lui de a călători într-un mod atât de inedit, despre planurile lui de viitor. Ca și cum mi-ar fi citit gândurile, Mirel Magop a început să vorbească cu un ușor accent de moldovean, pe care toate locurile vizitate nu l-au făcut să și-l piardă: ”Despre mersul pe jos mă întreabă toată lumea. La fiecare îi dau un alt răspuns, însă când le monitorizez îmi dau seama că niciunul nu este fals. Au fost o serie de motive care au convers spre mersul pe jos. Cel mai plauzibil motiv, pe care nu-l spun la toată lumea este că-mi plăcea să merg, să merg departe de casă. Luam trenul, mai plăteam câte o amendă. Când am auzit că s-au scumpit amenzile foarte tare, am coborât la prima stație. Am început să merg pe jos. După o zi, două a început să-mi placă”. 


La Sarmisegetusa Regia
Sursa foto: colecția personală Mirel Magop
Așa a început ceea ce s-a transformat ulterior în Turul României. Mirel avea nevoie de un scop, de un obiectiv ca să-și depășească stadiul de hoinar. ”Eu prima dată am făcut turul României, sunt singurul român care am făcut pe jos toate orașele. Am plecat din Onești - de aici confuzia că eu aș fi din Onești, când de fapt sunt din Dorohoi. Am mers la început în linie dreaptă, apoi am început să merg și în stânga și în dreapta. Mergând prin toate orașele României am făcut o pânză de păianjen pe harta României. Nu orașele în sine erau importante să le văd, pe mine mă fascinează drumul până acolo. Am început exact în anul 2007, în care s-au mai făcut 48 de orașe noi. În prima vară am făcut 109 orașe, mi-au trebuit trei veri. Iarna lucram iar vara călătoream. Am un caiet cu ștampile, ca dovadă că am fost pe acolo. Mergeam la primărie dar dacă nu erau deschise, ajungând în afara programului, mergeam la preot, toată lumea știe unde stă preotul iar el are ștampilă.”

Ascultându-l îți vin în minte o grămadă de întrebări. Ai vrea să le formulezi însă nu îndrăznești să-l întrerupi, e atât de fascinant ceea ce spune. Nimic din ceea ce crezi tu că înseamnă ”a călători” nu se potrivește cu ceea ce spune el. Cum să pleci aşa, fără să-ţi pese când ajungi, lăsându-te purtat doar de ritmul pașilor tăi? Formulez totuși întrebarea care mă frământă, care-mi dă peste cap toată filosofia mea de călătorie. 

Mirel Magop: ”Singura călătorie care a fost planificată, care a avut o dată de plecare, o dată de sosire, un număr de kilometri pe care trebuia să-i fac pe zi a fost călătoria ca Badea Cârțan. Nu mi-a plăcut acest mod de a planifica lucrurile.Călătorul nu trebuie să se atașeze de un loc ca un localnic, trebuie să știe cât să stea și când să plece.”


Badea Cârțan la Roma. Sursa foto: colecția personală Mirel Magop
Alături de Consulul României Silviu Jipa, Liviu Petrila și Excelența Sa domnul ambasador Cătălin AvramescuSursa foto: colecția personală Mirel Magop
La Radio Timișoara. Sursa foto: colecția personală Mirel Magop
După ce a bifat, călătorind pe jos, toate orașele țării Mirel Magop a avut un alt țel. Așa cum a trecut prin toate orașele, ar putea trece prin toate țările Europei. Se afla la Paris unde își găsise ceva de lucru. În două luni mergând pe jos a ajuns în Danemarca trecând prin Luxemburg, Belgia, Olanda. Încet, Mirel a început să bifeze și țările bătrânului continent. A ajuns din nou în România, care a fost a 32-a țară pe care a străbătut-o. A călătorit cel mai mult pe jos, dar a făcut și autostopul. 


World Tour: Madrid. Sursa foto: colecția personală Mirel Magop
World Tour: Meteora. Sursa foto: colecția personală Mirel Magop
World Tour. Skopje. Sursa foto: colecția personală Mirel Magop
Ajuns în țară, Mirel a început să aprecieze și ceea ce aveam noi. Acum avea cu ce să compare clădirile nostre și s-a bucurat să constate că multe din cele pe care le vezi pe la noi sunt seamănă cu cele din țările vizitate de el. Încet pasiunea lui pentru clădiri, pentru arhitectură s-a transformat într-una mai romantică. Îi plac peisajele, răsăriturile de soare și mai nou caută locurile nemaiîntâlnite care crează un fior, o emoție. 

Mirel a reușit să vadă aproape toată Europa. I-au mai rămas țările din zona Rusiei. prin unele a trecut de mai multe ori. Ultima călătorie, derulată în anul acesta a fost la NordKapp, călătorie finanțată de compania Lindab. Cu steagul României pe rucsac, Mirel și-a propus nici mai mult, nici mai puțin decât să facă turul lumii. Are și o pagină de facebook unde încearcă să-i țină la curent pe fanii săi cu locurile vizitate. Mii de poze îl arată în cele mai diverse locuri ale Europei, răsfoindu-le realizezi că ai șansa să cunoști un om extraordinar. 


Înainde de drum, cu Andrei Sulyok - director general Lindab România. Sursa foto: colecția personală Mirel Magop

Primii pași spre Nord Kapp. Sursa foto: colecția personală Mirel Magop


Mirel Magop a stat o zi la mine în școală. Și-a intrat perfect în rolul de ”profesor altfel” chiar dacă la început cu ceva emoții. I-am pus la dispoziție un videoproiector și acces la internet, iar clasele de elevi care au trecut prin cabinetul de matematică ”Ioan Mocan” au avut parte de unele dintre cele mai frumoase ore. Mirel le-a vorbit adolescenților despre călătoriile sale, despre cum e să iei la propriu lumea la pas. Le-a prezentat filmulețe de pe canalul youtube, realizate cu poze făcute de el prin țările Europei.



Mirel Magop și-a intrat perfect în rolul de ”profesor”
Elevi urmărind prezentarea globetrotter-ului Mirel Magop
Mirel Magop în fața elevilor de la API
Senzație a făcut Mirel Magop și cu ocazia evenimentului ”Fascinația Orientului” ce s-a desfășurat la Colegiul Tehnic ”Alesandru Papiu Ilarian” Zalău în data de 29 octombrie. Cu umorul caracteristic a povestit despre Turcia, despre ospitalitatea turcilor și despre cum a încercat să treacă Podul Bosfor pe jos. Fiind remarcat de polițiști, aceștia au oprit un autobuz și l-au urcat în acesta.


Mirel Magop povestind despre Turcia
Cu siguranță, prezența lui Mirel la noi în școală a fost una inedită. Și-a făcut mulți fani printre elevi și chiar și printre profesori. Sperăm ca noii prieteni de la Zalău să-i fie alături în încercarea lui de a străbate întrega lume.

La un moment dat, Mirel cochetase cu ideea de a face turul lumii pe bicicletă. Și-a găsit și un partener, în persoana lui Anton Duma”El a făcut ceea ce am făcut și eu dar pe bicicletă. Este singurul călător român care a apărut la Discovery”.  S-a apucat de antrenamente, a călătorit pe bicicletă în câteva orașe din țară (așa a ajuns și la Zalău). Însă, s-a reîntors la dragostea dintâi, aceea de a călători pe jos.

Mirel Magop și Anton Duma. Sursa foto: colecția personală Mirel Magop
 
Oricine poate da o mână de ajutor, există două conturi, în lei și în euro deschise pe numele Magop Costel Mirel 

  • cont în lei:    RO87BUCU1071033073369RON
  • cont în euro: RO30BUCU1071110013674EUR

Ambele conturi sunt deschise la Alpha Bank România S.A, cod swift BUCUROBU


Pentru cei care vor să vadă mai multe imagini și filmulețe din călătoriile lui Mirel Magop, iată câteva de pe canalul propriu de youtube:




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...