sâmbătă, 12 noiembrie 2016

Timpul Soarelui - un inedit calendar pe anul 2017

Ca unul căruia îi place să colecționeze calendare de orice fel, nu am putut rămâne indiferent, ba chiar m-am bucurat când am aflat că prietenul meu Dan-George Uza a editat un calendar dedicat cadranelor solare. Calendarul pe anul 2017 intitulat ”Timpul Soarelui” surprinde în mod plăcut prin câteva elemente ce cu siguranță vor fi gustate de astronomii profesioniști sau amatori.




Ne-am întâlnit zilele trecute la Cluj să facem schimb de ziare: el mi-a dat un exemplar din Moniturul de Cluj, eu i-am dat exemplare din Magazin Sălăjean. Nu, nu m-am apucat de colecționat ziare, însă cele pomenite au avut în paginile lor un subiect comun - cadranul solar pe care Dan l-a conceput și care este expus în curtea școlii mele. Atunci am primit și calendarul. M-am bucurat când am văzut că este ilustrat cu imagini ale cadranelor solare din Transilvania, însă abia acasă am descoperit ce conține de fapt calendarul.

La prima vedere este un simplu calendar de perete, pe care autorul a ales să-l ilustreze cu cadrane solare. Dar nu este așa. În primul rând, zilele care compun fiecare lună a anului au fiecare trei elemente grafice, utile pentru astronomi sau de ce nu, pentru publicul larg. Este vorba despre declinația soarelui, ecuația timpului și însemnele zodiacale. Dacă mai adăugăm și faptul că sunt marcate și fazele lunii, avem tabloul complet al calendarului.

Dar să le luăm pe rând. Declinația solară (d) este unghiul dintre direcția Soarelui și planul ecuatorului terestru prin raportare la centru Pământului (declinația solară geocentrică). Calendarul prezintă valori zilnice ale declinației solare pentru ora legală 12:00. Valoarea declinației oscilează între -23,43 grade la solstițiul de iarnă și +23,43 grade la solstițiul de vară.

Ecuația timpului este elementul de care ai nevoie pentru a putea citi corect ora de pe un cadran solar. Se știe, că timpul măsurat de cadranele solare nu coincide cu timpul afișat de ceasurile mecanice (sunt totuși patru excepții asupra cărăra o să revenim). Cadranele solare măsoară așa numitul timp solar adevărat. Se poate observa de către oricine că umbra lăsată de un băț vertical (gnomon) este cea mai scurtă atunci când Soarele, în mișcarea sa aparentă pe bolta cerească, ajunge la culminația solară, adică când este la amiază. Problema este că în decursul unui an, amiaza solară nu cade la aceeași oră, raportată la un ceasornic. Amiaza vine ba mai repede, ba mai târziu. Practic între timpul arătat de un cadran solar și timpul arătat de un ceasornic va exista o diferență. Ori tocmai aceste valori ale diferenței sunt marcate în calendarul lui Dan Uza.



Zodiile, deși reprezintă un subiect tabu, nu pot fi neglijate din orice perspectivă astronomică ai lua-o. Practic ele nu sunt trecute pentru a sprijini componenta lor oraculară, atât de exploatată mediatic în ziua de astăzi de către presa comercială, ci în cazul de față reprezintă un mod de a împărți anul în subdiviziuni relevante din punct de vedere astronomic. Așa cum subliniază Dan în introducerea calendarului, zodiile ”sunt de fapt o expresie romanțată a longitudinii solare cerești”



Și dacă tot am pomenit de introducere, trebuie spus că acest calendar are noțiuni explicative, atât pentru datele prezentate cât și pentru a descrie imaginile folosite. Poate că asta îl face să fie cu adevărat special. Ilustrațiile prezentate sunt frumoase, spectaculoase chiar. Sunt doar 12 dintre imaginile cadranelor solare identificate de autor de-a lungul cercetărilor sale. Merită amintit în acest context că Dan-George Uza ete autorul unei cărți inedite, o carte-album a cadranelor solare din Transilvania, Banat, Crișana și Maramureș, carte ce a apărut în anul 2014 la Cluj-Napoca.




O imagine îmi atrage însă atenţia. este imaginea ce ilustrează luna iulie 2017 a calendarului. Cadranul solar prezentat este ultimul din seria cadranelor solare pe care Dan le-a construit. iar descrierea acestei imagini este de-a dreptul măgulitoare pentru mine: ”Ceasul solar de la Colegiul Tehnic Alesandru Papiu Ilarian din Zalău (jud.Sălaj) amenajat în toamna anului 2016 la inițiativa prof.Mirel Matyas. Sculptura a fost realizată de către artistul Marius Tutovan după planurile lui Dan-George Uza. Piatra șlefuită de Băbeni care aparent curge sub arșița soarelui amintește de ceasurile topite ale lui Salvador dali. Cadranul are și o funcțiune de calendar solar, indicând solstițiile și echinocțiile.”

Ideea realizării unui calendar având tematica cadranelor solare, i-a venit, așa cum mărturisește autorul, de la colaboratorul său italianul Fabio Savian - cel mai cunoscut promotor al gnomoticii, știința care se ocupă cu studiul cadranelor solare. Fabio Savian editeză de mai mulți ani un interesant calendar - Calendarul Republican Francez. Acesta a fost folosit între anii 1792-1806 în timpul Revoluției Franceze. Fabio Savian este și administratorul unei ineteresante pagini web, sundialsatlas.eu - un atlas mondial al cadranelor solare. versiunea în limba română a fost realizată de către Dan-George Uza.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...